torsdag 28. juni 2012

GRILLSPYD MED SVINEFILET, APRIKOS OG HOT MANGOSAUS


Sommeren er her, og hva er vel ikke bedre enn å nyte været, samle seg rundt grillen og lage herlig grillmat. Noe som smaker utrolig godt ilag er svin og tørket aprikos. Denne deilige grillretten smaker like guddommelig som den ser ut. Til 4 prosjoner trenger du:





  •  Grillspydene
          ca 600 gram svinefilet, i biter
          1 paprika, i biter
          1/2-1 squash, i biter
          ca 12 tørkede aprikoser


  • Hot mangosaus
         3-4 ss mangochutney
         1,5-2 ss flytende honning
         ca 1/2 rød chili, finhakket
         3 ss olivenolje
         ca 1/2 ts paprikapulver


Bilde hentet hos Trines Matblogg


Start med å skjære kjøttet og grønnsakene i like store biter. Deretter trer du dem på grillspydet slik du vil ha dem, men pass på å ikke tre dem på for tett. Bruker du trespyd slik jeg har, må disse bløtleggest i 30 min før du bruker dem.


Etterpå blander du sammen ingrediensene til mangosausen, smak deg frem til du syness den er perfekt. 


Pensle spydene med mangosausen før du legger dem på grillen, de skal grillest ca 5min på hver side før du deretter lar dem ligge litt å hvile før de serveres.






Server deretter grillspydene ilag med restene av mangosausen. Det er også godt med noe tilbehør, selv valgte jeg pitabrød, maiskolbe og en form for kald ris salat. Det skulle egentlig være tabbouleh men jeg manglet noen ingredienser så jeg eksperimenterte meg frem med vanlig ris, det ble faktisk veldig godt.
Så dette blir en form for "ris-tabbouleh" 


     Det du trenger er


           ca 3dl ris
           3 tomater uten kjerne, i små terninger
           1 rødløk, finhakket
           1/2 agurk, i små terninger
           ca 2 sitroner, saften
           3-4 ss olivenolje
           salt og pepper





Det første du gjør er å ha saften til ca 1,5 sitron i vannet du koker risen i, deretter lar du risen stå og puttre i ca 3-5 min, risen skal være litt hard når du tar den til avkjølning, dette siden risen koker videre når du setter den til avkjølning. Imens risen blir kald, kutter du opp grønnsakene og rører alt sammen. Du må smake deg frem med krydderet, oljen og sitronen så det varierer fra person til person etter hva en mener er nokk av disse ingrediensene. Etterpå kan du bare la det stå, jo lengre det står jo bedre blir det, i og med smakene får satt seg mer.

Legg gjerne igjen en kommentar viss du prøver dette. Eller om du har spørsmål :)


ENJOY !

1 kommentar:

  1. Stjeler litt fra deg til min matblogg jeg, har jo absolutt smakt det og funnet maten fantastisk god, anbefales på det varmeste :o) Mamma

    SvarSlett

Legg igjen en kommentar så blir jeg glad :)